Vilken blir er årets färg?

Färgföretaget Pantone har nyligen publicerat den omtalade color of the year 2019 och i år är det Living Coral som tar hem topplaceringen. Årets färg är en ljusorange korall som nästintill angränsar rosa. De beskriver själva färgen som en livlig nyans av orange med gyllene undertoner. Den ska enligt företaget symbolisera det medfödda behovet av optimism och glädje – känslor som kan behövas i dagens klimat som stundvis känns mörkt.

 

Men har du koll på vilka känslor särskilda färger sägs symbolisera och hur det kan påverka oss enligt teorier från bland annat neuromarknadsföring? Om inte kommer du nu få en snabbkurs i vad de sägs betyda och vilka känslor de kan framkalla.

Blått

sägs symbolisera trohet, harmoni och sympati. Färgen antyder också förtroende och är därför vanlig på bland annat på sjukhus. Det är inte heller helt ovanligt att se blåa kontorsväggar då det sällan känns för intensivt eller överrumplande när man arbetar.

Rött

är den färg som är mest flitigt använd inom marknadsföring. Den är bäst på att fånga vår uppmärksamhet och det är en spännande färg då det sägs påverka många olika typer av känslor. Röd kan bland annat ge känslan av akut fara, men också både kärlek och hat. Det är alltså en väldigt mångbottnad färg. Slutligen används röd ofta för att stimulera aptit och om du tänker på en snabbmatsloga har den med stor sannolikhet röd som en av sina grundfärger.

Gult

får ofta representera optimism och ungdomlighet inom marknadsföring. Dock måste man vara sparsam med starka gula färger i exempelvis butiksmiljö då det lätt tröttar ut ögonen. Gult sägs också främja kreativitet men den kan också vara tvetydig då den sägs vara kopplad till dåliga känslor också.

Grönt

är naturens färg och symboliserar därför växtlighet och förnyelse. Grön används ofta i samband med hälsoprodukter då den förknippas med god hälsa. Den sägs också främja lugn och läkning och har använts för att minska effekter av depression.

Svart

sägs, inte helt oförväntat, ofta symbolisera död. Men svart har också positiva konnotationer som elegans, mystik och kraft.

Vitt

som du säkert lärt dig av bröllopstraditioner, symboliserar renhet och oskuldsfullhet. Det sägs också föra med sig en känsla av lugn och ro.

Lila

används ofta vid marknadsföring av kosmetika och skönhetsprodukter. Det är en lugnande färg som ofta kopplas till femininitet, magi och spiritualitet. Kreativitet, fantasi och visdom har också nära koppling till färgen lila.

Orange

är en storfavorit bland marknadsförare då den sägs uppmana till köp. Den är också förknippad med värme men om färgen är för skarp kan den anses som aggressiv – så man bör vara sparsam med mättnaden.

Rosa

toner används ofta inom marknadsföring för att symbolisera det barnsliga, söta och lilla. Det anspelar också på romantik, artighet och charm. Pastellrosa, så kallad millennial pink, är en av färgerna utöver living coral som spås bli populär under det kommande året.

 

Det finns såklart mycket annat som påverkar och inte minst vilken ton av vald färg som används. Trender och influenser är också avgörande. Huruvida det faktiskt påverkar känslor eller om det endast pseudovetenskap diskuteras ofta men vad man vet säkert är att färger har olika konnotationer beroende på vilken kulturell kontext den finns i.

 

Men oavsett om du tror på att färger faktiskt påverkar känslor eller inte kan det vara viktigt att tänka igenom din marknadsföringspalett. Den kan i slutändan locka, skrämma bort eller iallafall påverka dina kunder.

Vilken färg blir er färg 2019? 

Kontakta oss

Qonceptus group AB.Varuvägen 9A. 125 30 . Älvsjö. Sweden

Sociala medier

© Qonceptus Group® 2019 - 2020