• Upplevelse i Butik

    Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

    Det är få som har missat den digitalisering som pågår och hur allt fler retailbutiker blir tvungna att stänga ner för att e-handeln tar allt större plats och kan erbjuda lägre priser.

    Men är det verkligen så att det är enbart de lägre priserna som kan hållas ansvariga för att butiker presterar sämre och att e-handeln blir större?

    Under 2018 stod e-handeln i Sverige för knappt 270 miljarder kronor och den trenden ser inte ut att ändras.

    Edward Glaeser, ekonom från Harvard University, uttrycker att fysiska butiker måste utveckla sina erbjudanden och butiker till att erbjuda upplevelser, jämfört med enbart ett varuutbud för att kunna konkurrera effektivt i takt med e-handelns utveckling. Glasers tes är att eftersom butiker saknar upplevelser så kan kunder lika gärna handla på nätet.

    Butiker har slutat vara kreativa och upplevelserna blir således bristande. Det gör att vi kunder blir mer passiva och väljer att köpa standardiserade varor via nätet från soffan. Glaser fortsätter med att uttrycka att viss handel helt kommer ersättas utav e-handel.

    Vi på Qonceptus arbetar just med upplevelser i butiker och vi ser att det är många butiker, restauranger och företag som inte aktivt arbetar med sin butiksmiljö och därmed går miste om stor potential för ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

    Nedan går vi igenom några viktiga aspekter för att skapa en bra upplevelse i butiken och öka lönsamheten:

     

    Skapa en butik med upplevelser för alla sinnen

    När många tänker upplevelse i butik så tänker många på butikens layout, utseende och den ”känsla” som butiken ger. Då fokuserar vi ofta främst på den visuella inputen. Det finns dock många fler dimensioner och sinnen som kan engageras för att stärka upplevelsen.

    Visuell – Den första dimensionen som vi redan varit inne på är hur butiken ser ut och hur den har utformats. Här behöver man tänka igenom placering av möbler och hyllor, belysning, färgval, inredning och allt det som våra ögon kan ta in. Allt detta bör tänkas igenom noggrant för att skapa bästa möjliga visuella upplevelse. Dessutom är det av största vikt att butiken är ren och fräsch. Det kan tyckas vara självklart, men det är många butiker som tappar på grund av detta.

    Ljud – En annan aspekt av upplevelse i butik är ljud. Ljud är ofta vara en mer subtil del av upplevelser då det är lite i ”bakgrunden”, men forskning har visat att ljud effektivt sätter besökare i en god känsla som gör att dem stannar längre i butiken och skapar en god atmosfär och känsla i butiken. Tänk på alla jullåtar som spelas under juletid.

     

    Doft – Doftmarknadsföring är för många en nyare aspekt av butiksupplevelse som inte alla känner till. Doftsinnet är ett utav våra starkaste sinnen och genom att engagera doftsinnet så kan man framkalla känslor och minnen hos besökarna. Klädföretag kan exemeplvis ha en viss parfym och arom i butiken för att skapa en viss känsla. Abercrombie har butiker som använder vissa dofter globalt som gör att du som kund känner igen dig oavsett var i världen du handlar. Idag är det också många företag som arbetar med att få en doft som skarepresentera företaget.

    Känsel – en annan del utav en butiksupplevelse är hur den känns. Här kan det handla om vilka material du använder i butiken på inredning, möbler och väggar. Kanske finns det någon häftig installation på väggen som gör att kunder blir nyfikna och går dit och känner. Här handlar det om att ingjuta en känsla av att butiken är ren och spännande.

     

    Nu när vi gått igenom olika typer av sinnen och hur de k

    Kontakta oss