• Zoner för Butiksupplevelse
    4.7 (94.29%) 14 votes

    Så påverkar Zoner din Butiksupplevelse

    Grunderna i hur butikszoner fungerar.

    zoner-butiker-butikszoner

    Kanske har du stört dig på att vissa butiker är som en labyrint så att det nästan är svårt att ta sig ut?

    Eller så har du märkt på dig att du helt enkelt alltid handlar mer än du tänkt så fort du besöker just den där butiken?

    Det är ingen slump att:

    Ovanstående exempel är bara ett fåtal utav de strategier som marknadsförare använder sig utav för att skapa zoner i butiken och en layout för hur en kundupplevelse blir skapad och hur lönsamheten ökar.

    IKEA placerar varmkorv för 5 kronor vid utgången för att IKEA vill att det sista intrycket som du som kund har är ”Gud vad IKEA är billigt”. Att bästsäljare placeras längst in i butiken har att göra med att man vill att kunder ska spendera mer tid och kunna se större delar av butiken. Hade bästsäljarna placerats längst fram i butiken så hade vistelsen blivit kortare och kunderna hade inte spenderat tid på att titta på andra produkter. Zonerna kan också belysas tydligt med rätt butiksbelysning.

     

    En butiks olika zoner

    En butik består av olika zoner som är viktiga att ha i beaktande när man utvecklar en bra layout och det koncept man har för butiken. Tanken är att man vill att kunderna manövrerar sig i de olika zonerna och de produkter som placeras i de olika zonerna har alla olika syften för att skapa intresse och köp från kunden.

     

    Några vanliga zoner är:

    Butikens utsida– Skylfönster, dörr, musik, logotyp, affischer med mera är aspekter som ofta är eller upplevs utanför butiken. Tanken med denna zon är att skapa ett intresse att vilja besöka butiken och fånga nya kunder. Vad kan man göra i denna zon för att inspirera besökare att gå in i butiken?

    Butikens framsida– Så fort en kund gått igenom dörren, eller passerat entrén, så kommer kunden mötas av butikens framsida. Detta är, precis som när man träffar en person för första gången, de 6 sekunder som ett intryck skapas och som sedan kan vara svårt att ändra på. Se till att detta ”första intryck” ger en bra känsla för butiken och också gör det enkelt för besökare att manövrera sig och hitta i butiken. Kanske ha olika avdelningar, skyltar med mera.

    Point-of sale (POS)– Är den plats där själva köpet görs ofta vid kassorna. Här är det många företag som placerar impulsvaror där en eventuell kö kan skapas för att dels öka merförsäljning, men också göra det till lite av en upplevelse att stå i kö.

    Skärmar och reklam– De skärmar eller reklam som butiken har ger också ett ytterligare digitalt rum där du kan visa upp produkter, ditt varumärke, reklam och företagets historia. Det är också en utmärkt plats för storytelling.

    Övriga rum– Hur ser ombytesrummen ut? Är dem fräscha och välstädade? Om du säljer kläder så är det viktigt att kunder känner att dem vill testa kläderna och är inte ombytesrummen fräscha så tappar man stor potential. Om butiken också har en toalett så är det också ett rum och det viktigt att denna är fräsch.

    Butikens utgång– När en kund lämnar butiken så är det viktigt att cementera en känsla och ett förtroende så att kunderna återkommer. Här är det viktigt att tänka igenom vad det sista som en kund kommer se när dem lämnar butiken. IKEA har ju tänkt väldigt smart med just den billiga varmkorven för 5 kronor vid utgången för att psykologiskt medföra en känsla utav att IKEA är billigt. Här kan det vara en poäng att försöka visa på kommande kundevents eller en ”Välkommen åter”-skylt.

    Nu har vi gått igenom några av de zoner som finns i en butik. I vissa butiker finns det fler zoner, men vi har gått igenom några va de zoner som ofta förekommer i butiker. Tanken som du ska ta med dig utav detta inlägg är att precis som hur man utvecklar en butiksupplevelse, så bör man se över vilka zoner en kund kommer befinna sig i och vilken funktion dessa zoner ska spela för att kunden ska vilja besöka och befinna sig i butiken samt göra ett köp.

    Det är viktigt att dessa zoner anpassas efter ditt företags varumärke och strategi. Vi på Qonceptus arbetar med butiksupplevelser och kan hjälpa dig och ditt företag att göra bästa möjliga med er butik för att stärka varumärket och er lönsamhet.

     

    Nyfiken på hur vi på Qonceptus kan öka din försäljning?

    Zoner är en del i hur butiker kan arrangera och strukturera sina butiker. Det är en del i butiker och företags övergripande koncept. Är du intresserad av att läsa mer om hur du kan öka försäljning i butik så kan du läsa mer här på sidan eller kontakta oss så hjälper vi dig.

     





    Kontakta oss





    Maila oss: