• Musik i Butik
    4.6 (92.5%) 16 votes

    Hur fungerar Musik i Butik?

    Så ökar du din försäljning med musik i butiken.

    musik-i-butik-2019

    Musik väcker känslor och påverkar kunders köpbeteenden. Därför spelar butiksmiljön och musiken en stor roll (oftast på en omedveten nivå) gällande hur kunder upplever din butik och dess totala intryck.

    Enligt undersökningar och studier har det framkommit att en butiks försäljning kan öka med 3-4%, gentemot en butik som inte har musik i butik. Vid andra studier i Sverige har vissa resultat visat en ökning upp mot 20% och mer.

     

    Varför påverkar musiken försäljningen?

    Bakgrundsmusik är ett utmärkt sätt att framkalla en positiv känsla, och bör anpassas beroende på butik och miljö och vilken effekt som vill uppnås. Det är viktigt att tänka på vilka genrer eller låtar som ska spelas, som man tror eller vet att kunderna kommer att uppskatta.

    Men varför påverkar musik i butik kunderna att spendera mer? Svaret ligger i att bekväm musik leder till att kunder spenderar längre tid i butiken, och ju längre tid en kund spenderar i butiken desto större chans leder detta till fler köp. Skulle däremot musiken vara outhärdlig skapar det en motsatt effekt, vilket butiksägare måste vara uppmärksamma på.

     

    Tempo och genrer

    Andra faktorer är typ utav musik och dess tempo. Nutida pop-musik väcker känslan att butiken är modern och hipp, medan klassisk musik väcker känslan av hög klass och ger ett lyxigt intryck. Studier har visat inom caféer att försäljningen ökade med användning utav klassisk musik; ett annat exempel är försäljningen av ungdomskläder som ökade med hjälp av modern musik.

    Tempo har en påverkan på kundernas egna tempo. Långsam musik leder till att kunder vandrar långsammare, vilket är positivt i till exempel livsmedelsbutiker. För en snabbmatskedja som ofta är full med folk kan det vara effektivt med musik med ett högre tempo, då man inte vill att kunderna ska sitta kvar för länge och ta upp platser för nya potentiella kunder.

    öka-försäljning

     

    Profilering och association

    Med en taktisk strategi är musik i butik ett mycket smart hjälpmedel för att både förstärka, bygga upp och profilera ett företag eller varumärke. Då typ av musik väcker känslor och associationer bland kunderna skapar detta en uppfattning om varumärket, på både gott och ont.

    Andra användningar utav musik i butik är mer praktiska, som att öka bekvämligheten vid särskilda områden, eller maskera störande ljud i närheten. Glöm inte heller att matcha musik med säsong. Strand och sommarmusik vid juletider kan dessvärre försämra upplevelsen, beroende på vilken butik och miljö så klart. En resebutik kan ju trots allt ha en del att vinna på det även under juletider.

     

    Riktat ljud för större lokaler

    För större lokaler kan det behövas ett så kallat riktat ljud, speciellt om lokalen erbjuder varierande produkter och teman. Vid en sektion kanske till och med ljudet måste vara högre för att maskera oljud på gatan utanför, medan det vid en annan sektion bör ljudet vara svagt i bakgrunden. Andra taktiker kan vara att kassörskor gynnas utav lugnare musik, medan det är högre tempo ute på golvet.

     

    Slutsats

    Musik i butik är en del utav det totala butikskonceptet och bör ses som en integrerad del i kundupplevelsen. Det är ett steg i att öka engagemang och butiksupplevelse för att öka försäljning i butik.

    Är du intresserad av att veta mer och hur vi på Qonceptus jobbar med musik i butik så är du välkommen att kontakta oss.

     

    Nyfiken på hur vi på Qonceptus kan öka din försäljning?

     





    Kontakta oss





    Maila oss: