• Varför stänger allt fler butiker ner? Retail Fail?
    4.6 (91.35%) 37 votes

    Varför stänger allt fler butiker ner? Retail Fail?

    Den rekordhöga försäljningsvolymen på e-handeln under de senaste par åren förväntas fortsätta under 2019, enligt CoStar Group. Payless sade i veckan att dem planerar att stänga alla sina 2500 butiker, vilket kan vara den största stängningen inom detaljhandeln i historien.

    Antalet stängningar utav köpcentrum och butiker i Sverige fortsätter starkt. Förluster för bland annat klädkedjor som MQ, Gina Tricot och Kappahl fortsätter, och fler och fler inom retail kämpar mot en stark motvind. I bara USA förväntas minst 33% att stängas de kommande åren, och 25 stora återförsäljare förväntas gå i konkurs nästa år.

    Det har visats att framstegen och utvecklingen av e-handel utav matbutiker, retail och andra branscher på nätet har enorm påverkan på fysiska butiker och företag. För matbutiker däremot, så står e-handeln än så länge för endast för 3 procent; men den siffran väntas gå upp till 15 procent inom snar framtid. Detta innebär att en hel del matbutiker kommer att läggas ner, precis som andra branscher som har fått lägga ner sina butiker i och med e-handelns framsteg.

     

    Aktivera alla sinnen hos dina kunder så att dem stannar längre i din butik.

    Sinnesmarknadsföring för din butik med hjälp av Dofter, Rätt belysning, Ljudsystem, Musik, Digitala skärmar, förbättrar upplevelsen hos dina kunder och besökare som en e-handel idag inte kan ge.

     

    Varför fungerar sinnesmarknadsföring?

    Kundupplevelsen är den viktigaste aspekten i marknadsföring, och presentationen utav produkten som ska säljas måste vistas i en miljö som stärker detta. Det är precis som en webbdesigner som skapar en presentation för en produkt med hemsidans design och uttryck. Om användaren eller besökaren anser att designen inte stärker produkten (kanske ser det till och med illa ut) så har vi ju inte förbättrat kundupplevelsen. Samma gäller presentationen utav dina produkter i din butik. Allt detta handlar om att förbättra kundens upplevelser till det bättre, och sinnesmarknadsföring har blivit en go-to-taktik hos många varumärken idag.

    Av den anledningen står det ut som ett unikt och interaktivt sätt att vinna publikens uppmärksamhet. Ett av de största marknadsföringsfel som ett varumärke kan göra är fokusera på endast en “känsla” i taget. Sinnesmarknadsföring ger en komplett upplevelse, vilket är något som är starkt rekommenderat idag hos butiker.

     

    Engagera & Stimulera kundens upplevelse med känslan av unika dofter.

    Att använda sig utav unika dofter väl utspridda i din butik kommer att ge en kraftfull och harmonisk känsla och upplevelse, både för dig själv, dina medarbetare och dina kunder. Det finns studier som har visat att trevliga och unika dofter kan förbättra humöret och avslappningen hos kunder med hela 40%. Detta leder till fler köp och en mer engagerad publik.

    En liten anteckning kring din sinnesmarknadsföring som du bör tänka på: Var noggrann med vilken doft du använder i din butik, och hur denna representerar och stärker din produkt. Den doft som du använder ska vara behagligt och trevlig, snarare än överväldigande. Unika dofter har en potential att skapa starka och positiva minnen hos dina kunder, som får dem att återkomma till din butik på en undermedveten nivå. I motsatt håll, så kan naturligtvis dofter ha en bieffekt om man inte vet hur man ska använda sig utav strategin. Så sätt upp en smart strategi för detta med noggrannhet.

     

    Ljud och musik spelar stor roll i din butik

    Ljudet tar många former i marknadsföringen. Att ha bra ljudsystem och behaglig musik i butiken, likväl som för dofter, har bevisats ha stark påverkan på kunder och hur dessa agerar. Vi kan ta varumärket Victoria Secret som exempel, som spelar klassisk musik i sina butiker, varav kunderna känner att de är en del utav en exklusiv shopping-upplevelse.

    Musik är känt för att hjälpa oss att självreglera våra känslor, påverka våra humör, och dessutom på ett fysiskt plan öka eller minska vår hjärtfrekvens. En studie om effekten av musiktempo på konsumentbeteendet i en restaurang visade att när restauranger spelar långsam musik, tillbringar gästerna betydligt mer tid i restaurangen; gentemot en restaurang med musik med högt tempo, stressade och upphetsade kunderna i stället. Intressant nog så visade forskningen att gästerna spenderade mer pengar i restaurangen när dem spelade långsam och harmonisk musik.

     

    Det ska vara engagerande och erbjudas en bra miljö när dina kunder besöker din butik

    Vår syn är naturligtvis ett utav de mest kraftfulla sinnena i marknadsföringen. Detta ska en butik använda till sin fördel. Detta innebär att din butik ska vara ren, städad och prydlig, att din butik är lättnavigerbar, samt ska en butik arbeta med smartare inredningar med ljus, färger, med mera.

    Bara färgen som du har i butiken säger mycket om ditt varumärke, och att ha en ren, fräsch och välkomnande atmosfär och miljö får dina kunder att stanna längre på grund av den behagliga miljön du skapat. Skapa ett naturligt stråk i butiken som får kunden att fortsätta behagligt längre in. Det ska vara välorganiserat vid kassan, både när det gäller städning och en tydlig köbildning. Glöm inte att använda kö-utrymmet för merförsäljning, dvs produkter som dina kunder inte har tänkt på men kan ha behov utav. Detta kan innebära lättköpta produkter som till exempel strumpor, ljuslampor eller tuggummi. Skapa en bra relation till kunden och få dem att känna sig välkomna vid flera tillfällen.

    Snabba anledningar varför butiker tvingas stänger ner allt fortare

     

    Nyfiken på hur vi på Qonceptus kan öka din försäljning?

     





    Kontakta oss