Doft

Doftsätt ert varumärke

Tystnad. Det kan vara en återförsäljares största fiende. Att spela bakgrundsmusik i kundutrymmen har blivit en hygienfaktor och utan musik känns det som om något saknas. Utrymmet blir helt enkelt obehagligt att befinna sig i. Med bakgrundsmusik vald med omsorg kan kunder och besökare enklare komma in i rätt stämning. Något som i sin tur leder till att kunden vill stanna längre, agera på spontanköp eller tvärtom skynda på till utgången.

Doftmarknadsföring handlar nämligen om precision och om att hitta rätt doft som samspelar med de övriga sinnena – som sedan i sin symbios skapar välbehag och välmående.

Det bortglömda sinnet

Doftmarknadsföring förverkligas genom att strategiskt placera doftmaskiner i utvald miljö. Det kan användas i de flesta branscher och bara fantasin som kan sätta gränser för vilka miljöer som kan doftsättas.

Trots att doftsinnet är vårt starkaste sinne och den med hårdast anknytning till våra känslor är majoriteten av all marknadsföring fokuserad på syn och hörsel. Långt ifrån alla har reflekterat över vikten av doft för deras varumärke.
.Men vad är det som får kunden att stanna längre, köpa mer eller komma tillbaka oftare? Är det verkligen endast produkterna och priset? Vad känner kunder när de kliver in till butiken eller köpcentrumet? Och framförallt vad vill de känna?

Gör intryck - på riktigt!

Luktsinnet har en intuitiv kunskap om vad som är bra eller dåligt för oss. När man andas in sätts ungefär 350 olika luktreceptorer igång och en vuxen människa kan urskilja tiotusentals olika dofter. Receptorerna sätter sedan igång en process som leder till att vi känner doften via en särskild nervbana, en nervbana som består av miljontals enskilda nerver. Doftintrycket förs sedan vidare till känslornas centrum vid namn amygdalan och också till hippocampus där vi lagrar minnen. Dofter må vara svårast att sätta ord på, men lättast att känna med våra känslor och genom våra minnen – de påverkar oss ofta undermedvetet.

Så om ni vill knyta an er produkt eller ert företag till en upplevelse som era kunder sent kommer glömma, gör det med hjälp av doft.

Våra sinnen spelar en viktig och komplex roll när vi formar våra tankar, intryck och beteenden. Genom att använda alla sinnen stärks kommunikationen med konsumenterna, kopplingen till varumärket blir starkare och butikens varumärkessignaler blir tydligare.

Qoncept-paket liten butik 1 790:-/mån

Qoncept-paket medel 2 990:-/mån

Qoncept-paket stor butik 3 990:-/mån

Vilket paket ska jag välja?

Det som skiljer våra paket åt är att våra medelstora och stora paket har fler och bättre högtalare, starkare doftmaskin samt musik anpassade för större lokaler. Vi skräddarsyr givetvis också lösningar efter just din miljö.

Våra paket är perfekta för de butiker och företagare som söker efter färdiga paketlösningar som är redo att bara monteras. Enkelt uttryckt är det en sammankopplad helhetsupplevelse – utan startavgift!