• Vad ska man göra åt Butiksdöden?
    4.9 (98.18%) 11 votes

Upplevelser och känslor – Räddningen för Butiksdöden.

Ja, detta dramatiska ord dyker upp i rubriker flera gånger i veckan. Och runt om i landet varslas anställda och butiker stänger eller flyttar försäljningen online. E-handeln sägs vara den med fingret på avtryckaren, men samtidigt blomstrar det relativt nya fenomenet ‘konceptbutiker’. Det sägs vara det som kan få in store retail att återuppstå.

Men vad är en konceptbutik? Jo, det går ut på att exempelvis en kedja har en butik med särskilt kurerade produkter, valda utefter ett övergripande tema. Ofta handlar det om att bygga inspiration kring en viss livsstil som lockar kunder från en särskild målgrupp. Butiken blir ett övergripande inspirationsmedie helt enkelt. Konceptbutiker kan innehålla en blandning av kläder, inredning, skönhetsprodukter och till om kaffe och delikatesser. Så länge de hålls inom ett passande tema är möjligheterna oändliga.

Samtidigt som detta ger utrymme för nya ideer och upplevelser så ställer det också högre krav på dem som sköter butiken. Hur uppnår man detta i praktiken? Och hur blir man ett varumärke där upplevelsen ger lika mycket, om inte mer, än produkten i sig?

De butiker som är mest framgångsrika är de som får oss att känna mest. Ett sätt är att göra detta är exempelvis genom att bygga på våra sinnen, där särskilt kurerad musik, doftsättning och belysning har en story att berätta. Varför är detta särskilt effektivt i byggandet av en konceptbutik? Jo, vår hörsel är passiv och direkt och har kapaciteten att skapa en emotionell respons utan att vi själv styr över den – likaså vårt doftsinne. De tar därav raka vägen in i vårt limbiska system, platsen i vår hjärna som har makt att styra våra känslor. Besökare kan då uppleva er butik på ett sätt som inte bara får dem att handla, utan också söka sig tillbaka till butiken.

Vi på Qonceptus kan hjälpa er att utforma ett koncept där doft, syn och hörsel jobbar i samklang. Detta för att erbjuda era kunder en upplevelse som får dem att välja bort e-handel. Med expertis inom sinnesmarknadsföring vet vi precis hur man fångar just er målgrupp, och skapar en konceptbutik där alla sinnen bidrar till storyn ni vill förmedla.

Maila oss: