• Betygsätt inlägget

    Tonsätt rätt!

    Från butiker hörs nu Feliz Navidad, last christmas och som ackompanjemang får personalen överdoser av bjällerklang .

     

    Julmusik kännetecknas av melodier som liknar varandra, texter som upprepar samma ord och volym som är lite för hög. En färsk rapport från handelsanställdas förbund visar dessutom att julmusik faktiskt kan bli en arbetsmiljöfråga. Så många som 34 procent menar att julmusik är mer påfrestande än vanlig musik och rent av slitsam. Nu börjar december lida mot sitt slut och snart kan de väl pusta ut och återgå till butiksvardagens lugn och ro…  Eller?

    Resten av året anser 45 procent av butikspersonal att musik är ett positivt inslag, medan 24 procent anser att det även då är ett arbetsmiljöproblem.  Så oavsett julmusik eller vanlig musik kan upprepande och enformiga låtlistor vara nästintill outhärdliga. Det kan leda till huvudvärk, stress och i förlängningen  sjukfrånvaro.

    För att undvika att detta sker, både vid jul och andra tider på året, kan man tänka på följande tre saker:

     

     

    Korta instrumentala musikslingor kan vara särskilt jobbiga att lyssna på dagarna i ända. Se till att använda musik som är av hög kvalitet och lik sådan musik som personer skulle lyssna på i vardagen.

     

     

    Variation är A och O för butiksmusik. En lista med bara 10 låtar räcker inte, då den skulle spelas ungefär 16 gånger på en 8 timmars arbetsdag och 116 gånger på en arbetsvecka. Så se till att ge din personal mer variation än så.

     

     

    Rapporten visar också att anställda är mer mottagliga till musik om de vet varför den är bra att ha. Utbilda därför de anställda i musikmarknadsföring och varumärkesbyggande. De kommer då, med stor sannolikhet, att ha större förståelse och tolerans.

     

    Självklart är det först och främst era kunder som ska tycka om musiken, men det är förstås viktigt att ni också gör musiken till en del av ett varumärke personalen kan stå bakom. Vi på Qonceptus vill utforma musikalternativ som gör alla parter nöjda.

     

    Vår musik är dessutom licensfri och godkänd att spelas i en kommersiell miljö. På så vis behöver ni inte betala några extra avgifter till skivbolag genom organisationer som Stim och Sami.

    För oss är det viktigt att musik får vara den källa till glädje som det faktiskt kan vara!

    Vill du läsa hela den franska forskningsrapporten så kan du läsa mer här.

     

     

    Kontakta oss





    Maila oss: