• Så höjer en bra ljudanläggning till butik din försäljning!
    4.8 (95.56%) 9 votes

    Ljudanläggning till butik

    ljudanläggning-till-butik


    Visste du att ljud stimulerar sinnen och skapar associationer? Ja, det visste du säkert! Men, visste du också att rätt ljudsättning, rätt musik för rätt miljö ökar butiksupplevelser och på så sätt också merförsäljning?

    Hela 32-41% av kunder upplever en negativ kundupplevelse när butiker är tysta.

    Du har säkert märkt, särskilt under jultid, att Mariah Carey spelas i så gott var och varenda butik. Efter ett tag kan man nästan bli lite trött på att höra alla moderna tolkningar av gamla julklassiker av Micheal Bubblé. Men det är ingen slump att just dessa låtar spelar i butikerna.

    Vi tänker i detta inlägg gå igenom 4 anledningar varför du ska skaffa en bra ljudanläggning till din butik.

     

    1.Bra ljud gör musiken bättre!

    Många företagare som skaffar ljudanläggningar till sina butiker köper ofta undermåliga högtalare med relativt dålig ljudkvalitet. Detta leder i sin tur till att  musiken som kommer ur högtalarna inte leder till bästa möjliga ljud- och kundupplevelse.

    Desto bättre upplevelse din butik skapar desto större chans att kunder stannar längre i butiken och köper mer. Så tänk på att stimulera sinnen och engagera dem bra!

    Se därför till att inte inköpa billigast möjliga paketlösning av ljud – utan testa högtalarna först i butik eller hos leverantör för att vara säker på att ljudanläggningen representerar din butik och varumärke väl.

     

    2. Välj rätt spellista

    Nästa steg nu när du valt bra ljudanläggning för butik så måste du veta vilken musik du ska spela. Det kan vara svårt att veta vilken typ av musik som du bör spela. Ska det vara Jazz, Svenska Klassiker, Moderna hits eller gamla klassiker?

    En studie testade skillnaden i vininköp när klassisk musik spelades jämfört med pop-musik. Studien fann att när klassisk musik spelades så var kunderna mer benägna att köpa dyrare viner, vilket i sin tur ledde till ökad försäljning i butiken överlag.

    Varför funkade det så bra med klassisk musik i en vinbutik? Jo, vin har en inneboende association med kvalitet och är lite sofistikerat. Klassisk musik reflekterar det väl och underbygger, samt skapar rätt miljö för en förstärkt kundupplevelse.

    Så med andra ord behöver du välja en spellista som skapar rätt typ av “mood” och känsla vilket i sin tur harmonierar med dina produkter och erbjudanden.

     

    3. Välj rätt ljudnivå

    82% av kunder uttrycker att ljudnivån på musiken är viktig för bästa möjliga kundupplevelse. Tänk på att musiken ska skapa bra upplevelser, men samtidigt inte jaga kunderna från butiken. Tänk också på att äldre kan störas mer av högre ljudnivåer. Så sätt en ljudnivå som ligger i bakgrunden och skapar en bra atmosfär.

     

    4. Välj rätt tempo

    Tempo har att göra med låtens hastigheten. Snabbare musik har en tendens att öka psykologiska variabler som har med andning och hjärtfrekvens. Snabb musik ökar exempelvis pulsen och har en överlag starkare energi.

    Långsam musik å andra sidan skapar en känsla av “långsamhet” och gör att folk kan slappna av mer och sänker kundernas egna tempo. Men tänk på att under tider när du har mycket kunder så kan snabbare musik leda till mer försäljning då kunder handlar snabbare i butik. Så välja rätt musik för rätt tillfälle och den känsla du vill skapa.

     

    Slutsats

    Nu har vi gått igenom några av de aspekter du bör tänka på när du ska välja ljudanläggning till din butik. Något av en slutsats du bör ta med dig är att typ av musik, tempo och ljudnivå är aspekter som influerar och skapar associationer vilket i sin tur genererar  vissa kundbeteenden.

    Så var noggrann med att välja musik som skapar rätt känsla för just din butik och skapar rätt associationer hos dina kunder så ska du se vilken kraft musiksättning har på kundupplevelsen.

    Kontakta oss