• Betygsätt inlägget

    Men vilka använder doftdesign då?

    Det finns en detalj som många framgångsrika företag har gemensamt men som få konsumenter är medvetna om. Den detaljen är doft. Många av världens största och mest framgångsrika företag använder sig nämligen av doft för fullborda deras varumärkesidentitet. Doftmarknadsföring är något som påverkar kunders undermedvetna och det kan styra deras känslor, minnen och konnotationer.

    Ett vanlig missförstånd är att det bara är mat eller bakverk som doftprofileras, men det är långt ifrån sanningen. Doftdesign finns nämligen i alla branscher. Så hur använder framgångsrika företag i olika branscher detta känslokopplade sinne?

    Här nedan följer några exempel på världsomspännande varumärken som använder sig av doftdesign:

     

    Rolls Royce

    Under 90-talet började Rolls Royce kunder att förlora intresset för företagets bilar. De som tidigare spenderat miljoner på  bilar tyckte numera att deras modeller saknade den lyx och flärd som Rolls Royce var kända för. De nya modellerna skiljde sig inte markant från de tidigare. Bilarna var tryggare och tekniken var uppdaterad, men kunderna var helt enkelt inte nöjda. Företaget la till följd av detta ned miljoner på marknadsundersökningar för att svara på frågan: Vad gjorde de fel? Jo, den stora skillnaden var doften. Så Rolls Royce utvecklade därefter en doft inspirerad av Silver Cloud modellen från 1965 som man använde i alla nya modeller. Sedan dess har Rolls Royce fortsatt att vara lyxbilarnas lyxbil, mycket tack vare varumärkets öga (och näsa) för detaljer.

     

    Disney Worlds parker

    Disneys förtrollande värld lämnar inget åt slumpen, inte ens deras doft. Runt omkring i deras parker har de strategiska doftsättare för att fånga hela den lekfulla helhetskaraktär Walt en gång skapade. Det första man möts av på Disney World är den söta doftfavoriten vanilj. En doft många kopplar till härliga barndomsminnen – likt alla Disneys verk. Vid juletid byts vaniljdoften ut mot pepparmynta, som gör att parken doftar som aptitretande polkagris.

    Utöver entren luktar parken på flertalet ställen av nypoppade popcorn och I Pirates of the Caribbeans värld pumpas doften av blött trä och hav ut för att fånga de sju stormiga haven. Slutligen Vid The Haunted Mansion möter man en doft som är mustig och dammig vilket innebär att inte ens doftsinnet skonas från att bli skrämt. Detta helhetstänk gör att de kan fortsätta vara alla barns, och även vuxnas, fantasifulla favorit.

     

    Singapore Airlines

    Stillastående luft i en flygkabin är inte den bästa reklampelaren för framtida resenärer. Det var något Singapore Airlines uppmärksammade redan för 30 års sedan. De utvecklade av den anledningen en specialdesignad doft som de sprejade på deras varma handdukar. Den exklusiva blandningen innehöll toner av ros, lavendel och citrus och blev så populär att den fick ett eget namn: Stefan Floridian Waters. Det dröjde inte länge innan andra flygbolag tog efter och utvecklade egna signaturdofter. United Airlines doft har exempelvis toner av apelsinskal och ädelgran medan Turkish Airlines doftar av citrongräs. Utöver att motverka känslan av stillastående luft använder flygbolag ofta doft för att dämpa ångest. I kombination med lugnande musik görs en stressande situation behaglig, tack vare våra sinnen.

    Detta är bara tre av tusentals framgångsrika företag som använder doft som hjälpmedel i deras marknadsföring och varumärkesbyggande. Det kan låta simpelt, men det är en konstform. En lyckad doft kan öka försäljningen markant, och en misslyckad kommer finnas i kundens minne –  länge. Så se till att det sköts med expertis och lämna ingenting åt slumpen.

    Kontakta oss





    Maila oss: