Ljudminnen

Du är 12 år gammal och är ute och leker kurragömma med grannbarnen. Sommarvärmen dröjer sig kvar in på kvällen och plötsligt hör du det. Det räcker med att musiken spelas i en sekund och du vet direkt vad som är på gång. Glassbilen. Dess melodi är en de mest ikoniska i Sverige och barndomsminnen är lätta att framkalla tack vare denna. Det räcker att man hör den där slingan en gång så kastas man tillbaka till sommarkvällar när man var liten.

Hemglas, Dunkin Donuts, och Intel

Är bara några fantastiska exempel på ljudmärken. Glassbilen har rullat på våra vägar sedan 1968 och är ett perfekt exempel över hur effektiv en ljudlogotype kan vara. En sådan ljudslinga kan knyta an till personers minnen hårdare än många andra sinnesintryck. Fråga dig själv: kan du se hemglasslogotypen framför dig? Kan du nynna hemglasslingan? Vi vågar gissa att du lättare minns slingan än den visuella loggan.

Kombinerar man dessutom jingeln med andra sinnen, exempelvis doft, kan säljsiffrorna skjuta i höjden. Det är något Dunkin Donuts i Sydkoreas huvudstad Seoul kan vittna om. De lanserade en kampanj där en doftradio placerades ut på bussar runt om i staden. Deras rytmiska jingel, doften av kaffe och sedan en butik vid nästa stopp var ett framgångsrecept olikt något annat.

Ljudlogotype

Men vad kännetecknar egentligen en ljudlogotype?
Det innehåller oftast en eller flera av följande element:

En rytmisk struktur, ett beat eller igenkännbart rytmiskt mönster
Ett ackord eller en serie ackord
Ett ord eller en serie ord

Och precis som med en visuell logga är det viktigt att den är unik, igenkännbar och passar varumärket eller produkten.

Utav dessa byggstenar kan man sedan skapa en slinga som fastnar som klister på minnet. Ett internationellt exempel på detta är Intels ljudslinga, det är en melodi bestående av endast 5 toner som pågår under 3 sekunder – ändå är det den en av de mest välkända i världen. Lägger man dessutom till en serie ord är kan man få en lika slagkraftig kampanj som McDonalds “I’m Lovin It”.

Anledningen att det fungerar så bra som det gör är för att melodier är det man minns lättast utav en sekvens av ljud. När en melodin startar så förutspår hjärnan hur den kommer sluta och detta skapar inlärningsprocesser i vår perception. Har man riktigt tur är denna process så stark att den likt hemglass blir till ett minne för livet.

Vill ni ta de första stegen in i sinnesmarknadsföring, då kanske en ljudlogga är något för er.

På Qonceptus har vi expertis inom många fält av sinnesmarknadsföring och kan hjälpa er med att uppnå en perfekt ljudupplevelse för era kunder!

Kontakta oss

Qonceptus group AB.Varuvägen 9A. 125 30 . Älvsjö. Sweden

Sociala medier

© Qonceptus Group® 2019 - 2020