• Öka försäljning i butik
    4.4 (87.69%) 26 votes

    Öka försäljning i butik.

    5 suveräna och snabba tips på hur kan öka försäljning i butik 2019

    Hur ökar du försäljningen i din butik? Vad kan du göra idag för att öka din försäljning? Känner du igen dig i frågorna? Det är vanliga frågor vi får på Qonceptus som förtjänar lite tid och väl genomtänkta resonemang och strategier.

    Vill du öka försäljning i butik så måste du veta och känna dina köpare och kunder. Alla vill inspirera och uppmuntra sina kunder till mer köp, men hur går detta tillväga? Krävs det ett särskild förfarande och strategitänk, eller smartare upplägg i butiken? Psykologin har studerat hjärnan vad det är som får individen att agera och uppmuntras till köp, och kommit fram till vad det är som får hjärnan att ticka.

    I denna guide 2019 går vi igenom smarta tips du kan använda dig utav för att öka försäljning i butik. Använd denna kunskap till din fördel, så får du snabbt igång en högre försäljning.

     

    1. Välkomna kunden.

    Steg 1 är att kunden måste kännas sig välkommen i butiken. Detta betyder inte bara att personalen ska gå fram och välkomna kunden muntligt, utan även att miljön är tilltalande, ren och prydlig. En klädbutik som har ovikta kläder i högar indikerar slarvigt omhändertagande, vilket då kunden får uppfattningen att butiken inte tar hand om sina produkter. För att öka försäljning i butik är första steget att hålla butiken ren och elegant, samt välkomna muntligt för att bekräfta deras ankomst.

     

    2. Arrangera butiken smart för att underlätta för kunden.

    Det bör vara enkelt för kunden att röra sig , titta runt och befinna sig i din butik. Ifall butiken är trång eller upplevs svårnavigerad kan detta leda till förvirring. Försök att sätta dig i kundens ögon: hur skulle du vela navigera dig för att det ska kännas naturligt? Experimentera och analysera detta, och arrangera sedan om för att öka försäljning i butik.

     

    3. Stimulera sinnena med ljud och doft.

    Tips nummer 3 är att stimulera sinnena för att uppmuntra och inspirera kunder till mer köp. Bakgrundsmusik påverkar inte bara hur mycket tid kunder spenderar i en butik, visar forskning, utan även vad dem köper. Affärer och butiker som spelar klassisk musik eller jazz ses som mera sofistikerade butiker, medan rock och pop-musik signalerar en mer ungdomlig och hipp butik. Under ett mycket berömt experiment så spelades fransk musik i en butik, vilket ledde till att kunderna var benägna att köpa franska viner. När musiken bytte till tysk musik, var kunderna mer benägna att välja tyska viner.

    Men musik är inte det enda du ska tänka på för att öka försäljning i butik­­; dofter har nämligen en liknande effekt. Test har gjorts i bland annat affärer som säljer ugnar, kylskåp och köksvaror, där doften utav äppelpaj kunde öka försäljning i butik med över 20%! Att stimulera alla sinnena på listiga sätt är framtidens butiker.

     

    4. Tänk smartare med rabatter och rea-dagar.

    Alla gillar rabatter och rea-dagar, men är du säker på att butiken har smart produktplacering för dessa tillfällen? Naturligtvis kommer du att sälja en hel del utav produkter som har 70% rabatt, men hur blir det med det ordinarie sortimentet som inte har rabatt? Ett smart sätt att öka försäljning i butik är skickligare produktplacering utav dessa, att arrangera och omplacera för att listigt samexponera varor.

     

    5. Placera populära och billiga produkter nära utgången eller vid kassan.

    Ett bra sätt att få kunden att hamna i “shopping-mode” är att driva och uppmuntra dem till impulsköp. När väl kunden plockar upp en produkt, oavsett hur billig eller liten, så är han eller hon mer benägen att göra ytterligare köp därefter, visar forskning.

     


    För ytterligare beskrivning och ännu fler tips, läs vidare!


     

    6. Hur välkomnar du kunden?

    Det låter enkelt vi vet, men det gör en ofantligt stor skillnad. Säg ”Hej” när kunder går in i din butik. Du vill skapa en miljö och atmosfär som är välkomnande och där kunden känner sig trygg och sedd. Var heller inte för påtryckande – ingen gillar säljare. Så se därför till att inte vara allt för ”säljig” utan var mer rådgivande, förtroendeingivande och vänlig. Se sedan till att sälja på i RÄTT tillfällen. Tajming är A-och-O när vi pratar försäljning.

     

    7. Stimulera sinnena för engagerande kundupplevelser.

    Visste du att doftmarknadsföring kan leda till en försäljningsökning på 36%? Har du tänkt på att allt fler butiker spelar musik? Faktum är att en butik är mer än dess produkter och personal. Den bidrar och skapar en atmosfär som bör stimulera våra sinnen och kittla vår nyfikenhet. Kan vi skapa en säljande atmosfär som representerar företagets varumärke och erbjudande så kan vi också förbättra butikens lönsamhet.

    Du kan öka försäljningen i butiken med att stimulera följande sinnen genom:

     

    8. Då ska du erbjuda merförsäljning (tajming & intresse).

    När är kunden mest benägen att göra att ytterligare köp? Forskning har visat att kunden är som mest redo att köpa mer när kunden väl valt ut en första vara att köpa. Det betyder att kunden har hittat något som kunden söker och är sedan så pass tillfredsställd med erbjudandet för att genomföra ett köp.

    Toppen tänker du! Nu har du din chans att bearbeta kunden och skapa mervärde. Värde är ett nyckelord. För du måste vara inkännande nog för kundens behov och önskan så att kunden inte blir pressad och irriterad.

    Nu är det dags för ett exempel: ”Kunden har precis plockat på sig ett par blåa Levi’s Jeans.” Då kan du som duktig säljare (efter att ha läst Qonceptus guide nu så blir du en) flika in och säga något positivt om byxorna. Kanske något i stil med: ”Bra val! Det är en av våra bästsäljare. Det är inne nu med lite blåare jeans. Har du kollat in dem orangea tröjorna där borta? Dem matchar supersnyggt till byxorna” eller så flikar du in med: ” . Vi har också extrapris på bälten just denna vecka”.

    Principen är att merförsäljningen ska bygga på kundens val och intressen. Börja inte prata om näsdukar eller bomullsrondeller. Utan erbjud något av värde efter det som kunden redan funnit intressant. Då blir det mer riktad sälj och riktad sälj fungerar bäst!

    Tänk också på att området runt kassan också erbjuder bra merförsäljning. Det är därför som ICA erbjuder godis vid kassorna.

     

     

    9. Rabatter – bra eller dåligt?

    Alla älskar rabatter. Du gör det, jag gör det. Vem gillar inte att göra ett klipp? Då slipper man ha dåligt samvete för att man köpt en tv för 30 000kr för den kostade ju trots allt 45 000kr förra veckan och idag är sista rea-dagen.

    Rabatter trycker på våra impulser och känslomässiga beteenden. Det gör att vi sedan använder logik för att rättfärdiga vårt köp.

    Tänk dock på att om ditt företag blir allt för beroende av rabatter så hindrar det kunder från att köpa till ”normalpris”. Dessutom måste din försäljning öka avsevärt mer för att täcka den minskade marginalen som uppkommit till ett lägre pris. En rabatt på 10%, förutsatt att din marginal ligger på 50%, leder till att försäljningen måste öka med 25% för att bibehålla samma marginal.

     

    10. Lyft fram dina produkter och positionera dem rätt.

    Du måste prioritera! Alla produkter kan inte vara #1. Din butik har begränsat utrymme och vissa utrymmen i butiken är bättre än andra. Tänk på att använda lockande produkter vid skylfönstret och bästsäljarna långt in i butiken.

    Vi vill skapa en väldefinierad köpresa där du som företagare är lite av en dirigent som skapar en engagerande och säljande miljö och upplevelse.

     

    8 Snabba tips som ökar din butiks lönsamhet.

    Ibland måste det gå fort. Vi lever i en modern värld där uppmärksamhetsspannet gått från 40 minuter år 1970 till 3-4 minuter 2018.

    Det måste du tänka på när du utvecklar din butik och det är något vi på Qonceptus tänkt på i denna guide. Så här följer 9 tips som ökar din lönsamhet i butik idag:

    1. Börja med att säga hej. Var trevlig. Kunder älskar trevliga säljare (om det är äkta)
    2. Känn av situationen. Var noga med att bemöta kunden där kunden är.
    3. Dela upp din butik i sektioner för tydlig produktstruktur och erbjudanden.
    4. Stimulera de olika sinnena för att skapa butikskoncept som engagerar och säljer
    5. Var försiktig med rabatter. Dem drar in kunder, men är inte alltid lönsamma.
    6. Använd dig utav sociala medier. Allt fler kunder blir digitala, bli det du också!
    7. Merförsäljning efter kundernas intressen. Sälj inte bara för att sälja.
    8. Använd ditt utrymme och positionera produkterna rätt
    9. Läs våra guider på Qonceptus så kommer du få fler verktyg för ökad försäljning i din butik.

     

    När du väl känner dina kunder och vet hur dem tänker, så kan du effektivisera och öka försäljning i butik. Se bara till att du använder de rätta verktygen och tillvägagångssätten för din specifika bransch, och våga experimentera. Lycka till!

     

    Nyfiken på hur vi på Qonceptus kan öka din försäljning?

     





    Kontakta oss