Studier

Så påverkar Dofter vårt köpbeteende - 2016

“Resultatet visade att 51 procent av deltagarna spenderade längre tid på skyltarna och hade 21 procent högre köpintention än de som utsatts för kaffedoft. Cirka 27 procent fler kom ihåg att de hade sett skyltarna och köpintentionen ökade med 40 procent.”

Deltagarna kommenterade att de blev mer positiva till varumärket.

Klicka här för att läsa hela rapporten.

Vikten om Sinnesupplevelser - Bertil Hultén 2011

“Den multisensoriska varumärkesupplevelsehypotesen föreslår att företagen ska tillämpa sensoriska strategier och tre förklarande nivåer inom en SM-modell. Det gör det möjligt för företag att använda medel som sensorer, sensationer och sensoriska uttryck för att skilja och positionera ett varumärke i det mänskliga sinnet som bild.”

– Bertil Hultén, (2011) Sensory marketing: the multi-sensory brand-experience concept.

Klicka här för att läsa hela rapporten

Effects of Fragrance on Emotions - 2005

Luktsinnet är mer sofistikerat än något annat sinne eftersom luktreceptorerna i näsan ansluter direkt till den del av hjärnan som ansvarar för minnen och känslor.Näsan tros påverka nästan 75% av våra dagliga känslor. Det är det nära sambandet av den olfaktoriska körteln, som registrerar lukt, och det limbiska systemetet som styr känslor och minnen, som sägs vara ansvariga för att driva luktsinnet.

”Dofter kan ha en gynnsam effekt på irritation, stress, depression, apati, och kan ytterligare förstärka de positiva faktorer som lycka, sensualitet, avkoppling och stimulans.”– Stephen Warrenburg (IFF) Gary E. Schwartz (Yale University) läs hela ärtikeln här

Musik får kunder att handla mer - Pernille K Anderssons 2016

Pernille K Anderssons vid Karlstad universitet har genomfört en grundlig studie av kundbeteende i butik. “Resultatet av musikstudien är komplext. Den visar att musik har en positiv effekt på kunders köpbeteende, när musik spelades handlade kunderna mer.”  säger hon.

Musik, ögonkontakt och opersonliga säljare får kunderna att trivas och handla mer i butiken.

Läs hela artikeln här

MOBILE VIEW

Så påverkar Dofter vårt köpbeteende - 2016

Resultatet visade att 51 procent av deltagarna spenderade längre tid på skyltarna och hade 21 procent högre köpintention än de som utsatts för kaffedoft. Cirka 27 procent fler kom ihåg att de hade sett skyltarna och köpintentionen ökade med 40 procent. Deltagarna kommenterade att de blev mer positiva till varumärket. Klicka här för att läsa hela rapporten.

Vikten om Sinnesupplevelser - Bertil Hultén 2011

“Den multisensoriska varumärkesupplevelsehypotesen föreslår att företagen ska tillämpa sensoriska strategier och tre förklarande nivåer inom en SM-modell. Det gör det möjligt för företag att använda medel som sensorer, sensationer och sensoriska uttryck för att skilja och positionera ett varumärke i det mänskliga sinnet som bild.”

Effects of Fragrance on Emotions - 2005

Luktsinnet är mer sofistikerat än något annat sinne eftersom luktreceptorerna i näsan ansluter direkt till den del av hjärnan som ansvarar för minnen och känslor.Näsan tros påverka nästan 75% av våra dagliga känslor. Det är det nära sambandet av den olfaktoriska körteln, som registrerar lukt, och det limbiska systemetet som styr känslor och minnen, som sägs vara ansvariga för att driva luktsinnet. ”Dofter kan ha en gynnsam effekt på irritation, stress, depression, apati, och kan ytterligare förstärka de positiva faktorer som lycka, sensualitet, avkoppling och stimulans.”– Stephen Warrenburg (IFF) Gary E. Schwartz (Yale University) läs hela ärtikeln här

Musik får kunder att handla mer - Pernille K Anderssons 2016

Pernille K Anderssons vid Karlstad universitet har genomfört en grundlig studie av kundbeteende i butik. “Resultatet av musikstudien är komplext. Den visar att musik har en positiv effekt på kunders köpbeteende, när musik spelades handlade kunderna mer.” säger hon.

Musik, ögonkontakt och opersonliga säljare får kunderna att trivas och handla mer i butiken.
Läs hela artikeln här

Kontakta oss

Qonceptus group AB.Varuvägen 9A. 125 30 . Älvsjö. Sweden

Sociala medier

© Qonceptus Group® 2019 - 2020