• Guide Butiksbelysning
    4.7 (94.29%) 14 votes

    Grunderna i Butiksbelysning för ökad försäljning!

    5 Knep för att ljussätta din butik 2019 för ökad lönsamhet.

    Något som direkt påverkar utseendet och upplevelsen i din butik är dess belysning. Korrekt belysning och positionering är en viktig faktor för att förbättra din varumärkesbild, bygga en kundbas och öka försäljningen i din butik.

    Hur människor känner sig när de går in på din butik kan påverka deras humör, liksom hur de ser ditt varumärke och produkter. Olika belysningar tillgodoser olika produkter som kan vara olika i form, storlek, struktur, mönster och färg.

    Varm, mjuk belysning kan få människor att känna sig avslappnade och bekväma, medan ljusare belysning hjälper kunderna att se produkterna tydligare.

    “Cool (blåare & vit) belysning” kan ofta vara relativt hård och industriell, när den används i fel utrymme, och detta kan skapa en fel atmosfär för din butik.

     

    Strategin att välja rätt belysning.

    Första delen när du ska välja rätt belysning är att du väljer rätt färgtemperatur. Kallt vitt ljus är bra om du få ditt utrymme att se större ut, men välj varm belysning om du vill skapa en mer intim och välkomnande stämning. Detta kommer ofta att uppmuntra köpare att stanna längre och komma tillbaka igen.

    Strategisk belysning är utmärkt för att uppmärksamma kunderna. Du kan då belysa mer strategiskt med ljuset på vissa säljartiklar eller nya utgåvor. Hög kontrastbelysning fungerar också bra i bildskärmsfönster och kommer att ta ögonen på förbipasserande och få fler kunder till din butik. På kvällen och när det är lite dagsljus är även låga belysningsnivåer tillräckliga.

    Vertikalt placerad belysning är överlägsen horisontell för att hjälpa kunderna att förstå din butikslayout och uppmuntra dem att gå runt. Användning av ljus för att uppmärksamma områden mot en viss produkt bör då övervägas. Tänk på ett bakre hörn som kanske inte får rätt belysning med enkla overhead-armaturer förtjänar lika mycket uppmärksamhet som resten av din butik.

    Ljussättning är del i den kompletta strategin för att skapa ett engagerande och säljande butikskoncept. Glöm inte bort att musik i butik också är en upplevelseaspekt av stor vikt.

     

    Kundbeteende och belysning har stor påverkan.

    Tyska forskargrupper har studerat effekten av olika färgbelysning på kundbeteendet och hur det påverkar försäljningen i detaljhandeln. Studien visade att kombinationen av färgade ljus bidrog till att locka kunderna till kampanjområdet och ökade sina besök med 15% jämfört med standardbelysningen i butiken. När den traditionella belysningen ersattes av LED-strålkastare, besökte 7% mer kunder området.

    Olika sorters belysning i din butik. Kontraster och uppmärksamhets-skapare.

    Bryt upp ditt utrymme med en blandning av ljusarmaturer i olika delar av din butik, som ingången mot omklädningsrummen. Eller olika kategorier av produkter, till exempel ett vin- och spritavdelningen jämfört frukt- och grönsakssektionen.

    Accentbelysning kan användas för att få dina produkter att sticka ut och få kunderna att närma sig dem direkt. I ”high-end”-butiker är det meningsfullt att skapa en kontrast med omgivande väggar och golv och i regelbundna butiker som erbjuder ett brett urval av varor kan det tjäna till att försäljningsartiklar sticker ut och lockar till sig mer uppmärksamhet.

    Om du ”showcase’ar” vissa produkter i din butik, bör du överväga hyllbelysning. Ibland är det en kamp att se in i en hylla för att se en produkt, speciellt med dimmad belysning. Det här är vad du vill undvika! Alla produkter ska vara synliga och tillgängliga.

     

    Slutsats & så kan vi hjälpa ditt företag!

    Nu hoppas vi på Qonceptus att du har fått mer insikt i hur belysning kan påverka sin butiksförsäljning samt vilka överväganden man kan tänka igenom. Du kan också läsa mer om hur du kan öka försäljning i butik.

    Vill du veta mer, eller vill att vi på Qonceptus utvecklar ditt butikskoncept så är du välkommen att kontakta oss!





    Kontakta oss